Проект: P.E.rfect
Обучение P.E.rfect за работа с деца от аутистичен спектър
01.10.2024 г.
На 1 октомври 2024 г., в Национална спортна академия „Васил Левски“ в София, се проведе национално обучение под наслов „An Autism and Behaviour Management training for P.E. school teachers“ (P.E.rfect), организирано от Асоциацията за развитие на българския спорт. Събитието бе насочено към подобряване на компетенциите на треньори, спортни специалисти и учители по физическо възпитание за работа с деца с разстройства от аутистичния спектър, с цел тяхното по-ефективно включване в образователната система и спортните занимания. Обучението предостави на участниците практически и теоретични насоки, които ще им помогнат да интегрират тези ученици в учебната среда по най-подходящия начин.
Гост-лектор на обучението бе доц. Корнелия Найденова, преподавател във Факултет Педагогика към Катедра Теория на физическото възпитание в Национална спортна академия. В рамките на обучението бяха представени основните теории и подходи, свързани с управлението на поведението при деца от аутистичен спектър, и беше акцентирано върху съвременните тенденции за приобщаване на тези деца в училищната и спортната дейност. Специално внимание бе отделено на значението на адаптираната физическа активност като инструмент за тяхната социализация и личностно развитие.
Проектът P.E.rfect е разработен с цел да осигури на учителите по физическо възпитание и спорт конкретни знания и умения, необходими за работа с деца със специални образователни потребности, и по-конкретно с тези, които са диагностицирани с разстройства от аутистичния спектър. Обучението акцентира върху важността на създаването на приобщаваща учебна среда, която да отговаря на специфичните нужди на всяко дете. Присъстващите учители и спортни специалисти имаха възможност да разгледат и тестваха специално разработената електронна платформа за обучение, която е създадена в рамките на проекта. Платформата предоставя разнообразни ресурси, стратегии и материали, които могат да бъдат използвани за прилагане на най-новите и ефективни методики в практиката.
P.E.rfect се реализира с подкрепата на програма „Еразъм+“ на Европейския съюз, като неговата мисия е да създаде устойчива система за обучение на учители по физическо възпитание и спорт от различни държави. Освен България, в проекта участват и партньорски организации от Кипър, Чехия, Ирландия, Испания, Полша и Република Северна Македония. Международното сътрудничество осигурява споделяне на добри практики и опит, както и адаптиране на доказано ефективни подходи към местните условия и специфики.
Важен аспект на програмата е насърчаването на междусекторното сътрудничество между различни професионални общности – спортни специалисти, психолози, педагози и социални работници. Чрез изграждането на силна мрежа от подготвени професионалисти се цели да се улесни процесът на приобщаване на децата с аутизъм в спортната среда, като се осигурят условия за тяхното равноправно участие и успешна социална интеграция.
Програмата P.E.rfect се базира на научно доказани методики и принципи, които допринасят за по-ефективно управление на поведението и мотивацията на децата с аутизъм в контекста на физическото възпитание. Използването на физическите упражнения като инструмент за развитие на когнитивните, социалните и емоционалните умения на децата със специални потребности е ключов елемент от този подход. Чрез насърчаване на двигателната активност, програмата цели не само да подобри физическата подготовка на децата, но и да допринесе за тяхното емоционално благополучие и социална адаптация.
Сред темите, разглеждани по време на обучението, бяха и различни подходи за работа с родители и настойници на децата с аутизъм. Включването на семейството в процеса на спортна интеграция се смята за важен фактор за успеха на инициативата, тъй като съвместните усилия между учители, треньори и родители водят до по-добри резултати за децата.
Проектът има потенциал да повиши качеството на обучението по физическо възпитание, като същевременно осигури по-добра учебна среда за децата със специални образователни потребности. В дългосрочен план се очаква тези инициативи да допринесат за по-инклузивна и справедлива образователна система, която осигурява равни възможности за всички ученици, независимо от техните специфични потребности и способности.
Проектът „An Autism and Behaviour Management training for P.E. school teachers“ (P.E.rfect) се осъществява с подкрепата на програма „Еразъм+“ на Европейския съюз.
Проектът P.E.rfect е разработен с цел да осигури на учителите по физическо възпитание и спорт конкретни знания и умения, необходими за работа с деца със специални образователни потребности, и по-конкретно с тези, които са диагностицирани с разстройства от аутистичния спектър. Обучението акцентира върху важността на създаването на приобщаваща учебна среда, която да отговаря на специфичните нужди на всяко дете. Присъстващите учители и спортни специалисти имаха възможност да разгледат и тестваха специално разработената електронна платформа за обучение, която е създадена в рамките на проекта. Платформата предоставя разнообразни ресурси, стратегии и материали, които могат да бъдат използвани за прилагане на най-новите и ефективни методики в практиката.
P.E.rfect се реализира с подкрепата на програма „Еразъм+“ на Европейския съюз, като неговата мисия е да създаде устойчива система за обучение на учители по физическо възпитание и спорт от различни държави. Освен България, в проекта участват и партньорски организации от Кипър, Чехия, Ирландия, Испания, Полша и Република Северна Македония. Международното сътрудничество осигурява споделяне на добри практики и опит, както и адаптиране на доказано ефективни подходи към местните условия и специфики.
Важен аспект на програмата е насърчаването на междусекторното сътрудничество между различни професионални общности – спортни специалисти, психолози, педагози и социални работници. Чрез изграждането на силна мрежа от подготвени професионалисти се цели да се улесни процесът на приобщаване на децата с аутизъм в спортната среда, като се осигурят условия за тяхното равноправно участие и успешна социална интеграция.
Програмата P.E.rfect се базира на научно доказани методики и принципи, които допринасят за по-ефективно управление на поведението и мотивацията на децата с аутизъм в контекста на физическото възпитание. Използването на физическите упражнения като инструмент за развитие на когнитивните, социалните и емоционалните умения на децата със специални потребности е ключов елемент от този подход. Чрез насърчаване на двигателната активност, програмата цели не само да подобри физическата подготовка на децата, но и да допринесе за тяхното емоционално благополучие и социална адаптация.
Сред темите, разглеждани по време на обучението, бяха и различни подходи за работа с родители и настойници на децата с аутизъм. Включването на семейството в процеса на спортна интеграция се смята за важен фактор за успеха на инициативата, тъй като съвместните усилия между учители, треньори и родители водят до по-добри резултати за децата.
Проектът има потенциал да повиши качеството на обучението по физическо възпитание, като същевременно осигури по-добра учебна среда за децата със специални образователни потребности. В дългосрочен план се очаква тези инициативи да допринесат за по-инклузивна и справедлива образователна система, която осигурява равни възможности за всички ученици, независимо от техните специфични потребности и способности.
Проектът „An Autism and Behaviour Management training for P.E. school teachers“ (P.E.rfect) се осъществява с подкрепата на програма „Еразъм+“ на Европейския съюз.